Формування
інтелектуального потенціалу особистості, розкриття здібностей і талантів кожної
дитини.
Анотація досвіду
роботи
Україна бере участь у багатьох космічних проектах
світу, має кваліфікованих фахівців та розвинену промислову і науково-технічну базу в галузі космічних досліджень, належить до провідних космічних держав світу.
Зниження інтересу молоді до оволодіння інженерними дисциплінами, скептицизм щодо професії інженера ставить під загрозу майбутнє поповнення лав творців ракетно-космічної та авіаційної техніки.
Необхідність подальшого розвитку космічної галузі України обумовлено ефективністю використання космічних засобів в інтересах розвитку економіки України, забезпечення оборони і національної безпеки.
У політичному аспекті бути космічною державою – це значить займати гідне місце та користуватися авторитетом у світі.
У цьому ракурсі актуальним стає розвиток високих технологій і як наслідок, виховання високоінтелектуальних інженерних та наукових кадрів.
Виходячи з такої позиції, вже 16-й рік працює гурток «Основи космонавтики».
Мета і основний зміст роботи гуртка «Основи космонавтики»
- формування інтелектуального потенціалу особистості;
- розкриття здібностей і талантів кожної дитини;
- розвиток у молоді активного творчого підходу;
- виховання високо моральної людини;
- формування громадянина, здатного до свідомого суспільного вибору;
- здійснення професійної орієнтації та підготовки до практичної роботи в високотехнологічних галузях держави.
Роботі гуртка притаманні наступні функції:
- творча (створення умов для вияву і розвитку творчого потенціалу особистості);
- пізнавальна (задоволення потреби у додатковій інформації, поширенні і набутті нових знань);
- соціальна (сприяє інтеграції дитини у суспільство, задовольняє можливість само ідентифікації);
- ціннісно-орієнтаційна (формує систему ціннісних уявлень та орієнтацій особистості, мотивів, ідеалів, переконань, життєвої позиції і виявляється у ставленні до навколишнього середовища, до самого себе).
Завданнями гуртка є
- надати учням відомості з історії перших польотів;
- ознайомити з конструкцією авіа- та космічної техніки, її типами, з фізичними законами, завдяки яким можливі польоти в космос;
- на основі отриманих знань перейти до принципів конструю-вання ракет та космічних апаратів.
Гурток працює з 2001 року. Заняття в гуртку проводяться за авторською програмою, затвердженою Вченою радою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області (останню редакцію Програми схвалено 14.06.2016р., Протокол №2(88)).
Перший варіант авторської програми гуртка було опубліковано в журналі «Позашкілля» (№2(014), лютий 2008 та №5(017), травень 2008).
Варіант програми «Основи космонавтики» (Програми курсу за вибором) для учнів 8-10 класів загальноосвітніх навчальних закладів опубліковано у Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України (21-22(43), 2015 листопад).
Система навчання ґрунтується на ініціативі, інтересі, творчості, вільному виборі напрямків, видів діяльності. Тому головним завданням гуртка є - зацікавити вихованців навчальним матеріалом, переконати їх у власних здібностях.
Космічні дослідження є втіленням досягнень природничих наук, поєднанням їх з практичною діяльністю. Як наслідок, викладання тематичного матеріалу здійснюється в тісному зв’язку з предметами, що викладаються у загальноосвітній школі – фізикою, математикою, хімією, біологією, астрономією.
Враховуючи різний рівень засвоєння знань та розбіжність за віком вихованців гуртка, реалізується система індивідуалізації навчання, що передбачає роботу одночасно з різними групами учнів. Така форма вимагає розробки до кожного заняття завдань різних ступенів складності.
Процес викладання є комбінаторним і полягає в поєднанні відомих педагогічних технологій: розвивального навчання, проблемного навчання, комунікативного навчання та ігрових технологій. Широко культивується інтеграція відомих педагогічних форм та засобів з проведенням масових заходів, в організації яких не останню роль відіграють самі гуртківці. Важливим стимулом для підвищення інтересу до занять гуртка є участь у виставках, конкурсах, конференціях як місцевого, так і всеукраїнського рівня.

Сучасні методи викладання допомагають гуртківцям навчитися самостійно мислити і використовувати отримані знання для вирішення ряду прикладних задач. Як результат - закони фізики та математичні викладки, постулати інших наук набувають матеріального втілення в конкретні процеси, що відбуваються у природі, учень усвідомлює сфери дії та прояви цих законів.
Оптимізація навчального процесу здійснюється завдяки залученню відеотехніки та комп’ютерних бібліотек програм.
Одним основних з напрямків педагогічної діяльності в гуртку є робота з обдарованими дітьми. Для даної тема-тики гуртка індивідуальна робота з кожним вихованцем є дуже важливою. Це обумовлено індивідуальними рисами гуртківців та об’єктивними факторами.
Робота ґрунтується на ініціативі самого вихованця, вільному виборі сфери своєї діяльності. Роль керівника полягає в тактовному і кваліфікованому керівництві процесом оволодіння знаннями.
Творча робота поділяється на історичну, історично-аналітичну, дослідницьку, конструкторську, проектну і починається з історичної та історико-аналітичної, як найбільш доступних для початківців, а завершується складними дослідницькими та конструкторськими проектами.
Головним здобутком в роботі з обдарованими дітьми є процес самоствердження особи вихованця, коли гуртківець відчуває себе необхідним суспільству, народжується ентузіазм і бажання подальшої творчої діяльності. Кінцевим етапом цього процесу стає визначення у виборі професії.
Для отримання високого результату обов’язковою умовою є оцінка роботи вихованця фахівцями, які працюють у цій галузі . Роботи, що заслуговують уваги, представляється до участі у всеукраїнських, міжнародних конкурсах, або конференціях в галузі авіації та космонавтики.
Налагоджені зв’язки з аерокосмічними установами та організаціями України, окремими фахівцями ракетно-космічної галузі, космонавтами, дозволяють звертатися за консультаціями та оцінками результатів роботи, рецензіями.
За останні 5 років роботи гуртка 26 вихованців стали призерами Всеукраїнських конкурсів Українського молодіжного аерокосмічного об’єднання «Сузір’я» «Мирний космос» та «Космічні фантазії» в м.Києві, 9 учнів – призерами Всеукраїнських конференцій-конкурсів науково-дослідницьких робіт школярів «Зоряний шлях» в м.Дніпро, 2 – призерами Всеукраїнської олімпіади з астрономії, 1 – призером Міжнародної олімпіади з астрономії, 4 гуртківців брали участь у Всеукраїнському молодіжному аерокосмічному форумі, спрямованому на формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості, «Україна космічна» і отримали сертифікати (2-4.12.2016р.) в м.Києві.
Значною базовою основою для роботи гуртка «Основи космонавтики» є музей авіації та космонавтики Чернівецького міського клубу юних техніків «Кварц» із великою кількістю моделей ракетно-космічної техніки, бібліотекою науково-технічної літератури і документації, відеотекою, що налічує понад 350 документальних, науково-популярних фільмів, компакт-дисків.
Досвід не є універсальним. В залежності від умов, наявного матеріально-технічного забезпечення, фахової підготовки педагогів та уподобань вихованців, досвід можна використовувати в умовах позашкільного закладу, школи, інших освітніх закладів.
світу, має кваліфікованих фахівців та розвинену промислову і науково-технічну базу в галузі космічних досліджень, належить до провідних космічних держав світу.
Зниження інтересу молоді до оволодіння інженерними дисциплінами, скептицизм щодо професії інженера ставить під загрозу майбутнє поповнення лав творців ракетно-космічної та авіаційної техніки.

У політичному аспекті бути космічною державою – це значить займати гідне місце та користуватися авторитетом у світі.
У цьому ракурсі актуальним стає розвиток високих технологій і як наслідок, виховання високоінтелектуальних інженерних та наукових кадрів.
Виходячи з такої позиції, вже 16-й рік працює гурток «Основи космонавтики».
Мета і основний зміст роботи гуртка «Основи космонавтики»
- формування інтелектуального потенціалу особистості;
- розкриття здібностей і талантів кожної дитини;
- розвиток у молоді активного творчого підходу;
- виховання високо моральної людини;
- формування громадянина, здатного до свідомого суспільного вибору;
- здійснення професійної орієнтації та підготовки до практичної роботи в високотехнологічних галузях держави.
Роботі гуртка притаманні наступні функції:
- творча (створення умов для вияву і розвитку творчого потенціалу особистості);
- пізнавальна (задоволення потреби у додатковій інформації, поширенні і набутті нових знань);
- соціальна (сприяє інтеграції дитини у суспільство, задовольняє можливість само ідентифікації);
- ціннісно-орієнтаційна (формує систему ціннісних уявлень та орієнтацій особистості, мотивів, ідеалів, переконань, життєвої позиції і виявляється у ставленні до навколишнього середовища, до самого себе).
Завданнями гуртка є
- надати учням відомості з історії перших польотів;
- ознайомити з конструкцією авіа- та космічної техніки, її типами, з фізичними законами, завдяки яким можливі польоти в космос;
- на основі отриманих знань перейти до принципів конструю-вання ракет та космічних апаратів.
Гурток працює з 2001 року. Заняття в гуртку проводяться за авторською програмою, затвердженою Вченою радою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області (останню редакцію Програми схвалено 14.06.2016р., Протокол №2(88)).
Перший варіант авторської програми гуртка було опубліковано в журналі «Позашкілля» (№2(014), лютий 2008 та №5(017), травень 2008).
Варіант програми «Основи космонавтики» (Програми курсу за вибором) для учнів 8-10 класів загальноосвітніх навчальних закладів опубліковано у Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України (21-22(43), 2015 листопад).
Система навчання ґрунтується на ініціативі, інтересі, творчості, вільному виборі напрямків, видів діяльності. Тому головним завданням гуртка є - зацікавити вихованців навчальним матеріалом, переконати їх у власних здібностях.
Космічні дослідження є втіленням досягнень природничих наук, поєднанням їх з практичною діяльністю. Як наслідок, викладання тематичного матеріалу здійснюється в тісному зв’язку з предметами, що викладаються у загальноосвітній школі – фізикою, математикою, хімією, біологією, астрономією.
Враховуючи різний рівень засвоєння знань та розбіжність за віком вихованців гуртка, реалізується система індивідуалізації навчання, що передбачає роботу одночасно з різними групами учнів. Така форма вимагає розробки до кожного заняття завдань різних ступенів складності.


Сучасні методи викладання допомагають гуртківцям навчитися самостійно мислити і використовувати отримані знання для вирішення ряду прикладних задач. Як результат - закони фізики та математичні викладки, постулати інших наук набувають матеріального втілення в конкретні процеси, що відбуваються у природі, учень усвідомлює сфери дії та прояви цих законів.
Оптимізація навчального процесу здійснюється завдяки залученню відеотехніки та комп’ютерних бібліотек програм.
Робота ґрунтується на ініціативі самого вихованця, вільному виборі сфери своєї діяльності. Роль керівника полягає в тактовному і кваліфікованому керівництві процесом оволодіння знаннями.
Творча робота поділяється на історичну, історично-аналітичну, дослідницьку, конструкторську, проектну і починається з історичної та історико-аналітичної, як найбільш доступних для початківців, а завершується складними дослідницькими та конструкторськими проектами.
Головним здобутком в роботі з обдарованими дітьми є процес самоствердження особи вихованця, коли гуртківець відчуває себе необхідним суспільству, народжується ентузіазм і бажання подальшої творчої діяльності. Кінцевим етапом цього процесу стає визначення у виборі професії.
Для отримання високого результату обов’язковою умовою є оцінка роботи вихованця фахівцями, які працюють у цій галузі . Роботи, що заслуговують уваги, представляється до участі у всеукраїнських, міжнародних конкурсах, або конференціях в галузі авіації та космонавтики.
Налагоджені зв’язки з аерокосмічними установами та організаціями України, окремими фахівцями ракетно-космічної галузі, космонавтами, дозволяють звертатися за консультаціями та оцінками результатів роботи, рецензіями.
За останні 5 років роботи гуртка 26 вихованців стали призерами Всеукраїнських конкурсів Українського молодіжного аерокосмічного об’єднання «Сузір’я» «Мирний космос» та «Космічні фантазії» в м.Києві, 9 учнів – призерами Всеукраїнських конференцій-конкурсів науково-дослідницьких робіт школярів «Зоряний шлях» в м.Дніпро, 2 – призерами Всеукраїнської олімпіади з астрономії, 1 – призером Міжнародної олімпіади з астрономії, 4 гуртківців брали участь у Всеукраїнському молодіжному аерокосмічному форумі, спрямованому на формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості, «Україна космічна» і отримали сертифікати (2-4.12.2016р.) в м.Києві.
Значною базовою основою для роботи гуртка «Основи космонавтики» є музей авіації та космонавтики Чернівецького міського клубу юних техніків «Кварц» із великою кількістю моделей ракетно-космічної техніки, бібліотекою науково-технічної літератури і документації, відеотекою, що налічує понад 350 документальних, науково-популярних фільмів, компакт-дисків.
Досвід не є універсальним. В залежності від умов, наявного матеріально-технічного забезпечення, фахової підготовки педагогів та уподобань вихованців, досвід можна використовувати в умовах позашкільного закладу, школи, інших освітніх закладів.
Надзвичайно цікавий та неординарний досвід роботи. Професійний, методично виважений підхід до викладання зовсім непростої науки. Так тримати
ВідповістиВидалити